De-weg-is-het-doel.reismee.nl

Een stukje geschiedenis

Het verhaal van de apostel jacobus.

St Jacobus zou een van de meest intieme vrienden van jezus geweest zijn. Er wordt zelfs gesproken over een familieband. Hij wordt beschreven als een erg enthousiaste spirituele man en een groot verkondiger van het geloof. Hij arriveerde vanuit Jeruzalem in spanje tot aan het eind van de wereld Finisterre. Bij terugkeer in Jeruzalem werd hij geexecuteerd. Zijn discipelen wilden hem een eervolle begrafenis geven en namen zijn stoffelijke resten mee terug naar spanje dat wat nu Santiago is. Deze legende bleek veel sterker te zijn dan alle preken over het geloof die hij bij leven ooit gegevenhad.Men zegt zelfs dat als je St jacobus benaderd je God zelf zowat benaderd.

In de kathedraal als je via de hoofdingang binnenkomt vind de de Gate of Glorie hier is in sculpture weergegeven afbeeldingen van de meest belangrijke passages uit het oude en nieuwe testament. Om het ware geloof in het koninkrijk Gods te bevestigen is het voor mensen mogelijk het beeld van de heilige jacobus te omarmen. Hiermee eer je zijn tombe en heb je de intentie beter naar het rk geloof te gaan leven.

De Compostela het stempelboekje waar je gedurende je hele tocht stempels in verzameld dient hetzelfde doel. Je kunt een certificaat voor krijgen.Het is een herinnering aan je pelgrimmage en aan de belofte die met God gemaakt hebt om hem te helpen zijn koningkrijk uit te breiden.

Het moge voor een ieder die me kent duidelijk zijn dat ik nog het beeld van jacobus zal omarmenof het certificaat opzal halen. De god waar ik in geloofd huist niet in een kerk of kathedraal maar in de ziel van ieder mens die goed doet. ik ben wel van plan om naar de dienst te gaan maar zal er niet meer of minder vinden dan op de tweede avond in Roncevalles.Verder verheug ik me op de laatste 90 km naar Finisterre